Ana içeriğe atla

Jet Motoru Çalışma Prensibi Ve Türleri


Jet Motoru Çalışma Prensibi ve Türleri

Temelinde etki-tepki prensibi yatan ve havacılıkta devrim niteliği taşıyan jet motoru, dünden bugüne hızın ve gücün simgesi haline gelmiş çok önemli bir buluştur. Gelişiminde birçok insanın katkısı geçmiş olup buhar gücünün  kullanılmaya başlanmasından itibaren ilk şeklini almaya başlamıştır. Geneli içten yanmalı motor kategorisine girer ve çoğunlukla uçaklarda kullanılmaktadır. Diğer adıyla tepkili motor olarak da bilinen jet motoru, ön taraftan havayı emer ve kompresörlerle sıkıştırdıktan sonra yakıt - hava karışımdan yandığı yanma odalarında yakarak ısıtır. Büyük ölçüde yanan ve genleşen yakıt- hava karışımı hızlıca püskürtülerek ters yönde büyük bir itme kuvveti oluşturur. Bu da aracın hareket etmesini sağlar.

Jet motorunu oluşturanlar şunlardır;


jetmotorları.com

Hava girişi


Motora hava girişini sağlayan bu bölüm uçağın ses altında veya üstünde uçmasına, performansına göre şekillendirmektedir.


Kompresör


Motor mili üzerine sıralı halde dizilen disklerin ince dış kenarlarına açılı olarak yerleştirilen pal adı verilen titanyum parçalar, gelen havanın akışını hızlandırır ve aynı zamanda sıkıştırarak hacmi küçülmüş, sıcaklığı artmış bir şekilde yanma odasına gönderir. Sıkıştırma oranı yüksek irtifa uçuşları için çok önemlidir. Zira hava sıcaklığı bu yükseklikte çok düşük olduğundan motorun verimli çalışabilmesi için havanın daha çok sıkıştırılarak gerekli sıcaklığa getirilmesi gerekmektedir Tabi bu yüksek sıkıştırma oranı alçak irtifa uçuşlarda motorun verimli çalışmasına engel değildir. Genelde bu kompresörler daha iyi sıkıştırma elde edilmesi için iki ayrı grup halinde sıralanmaktadırlar.

Yanma odası


Yanma odalarına yüksek basınçta ısınmış hava gitmektedir. Burada hava, püskürtülen yakıtla karışır ve yanma gerçekleştiğinde bu çok fazla ısınmış ve genleşmiş olan karışıma bağlı olarak çok hızlı bir hava akımı meydana gelir. Yanma odaları ısıya çok dayanıklı malzemelerden yapılır. Motor devri,yanma odalarında giden yakıt miktarına bağlıdır ve bunu da pilot ayarlar.


jetmotorları.com


Türbin


Yanma odasından yanan sıcak ve basınçlı gaz, türbine gider. Türbin kademeleri yanmış gazı aynı basınçla egzoz borusuna aktarmaktadır.

Motor mili


Motor boyunca ter alan bu milin üzerinde kompresör, türbin kademeleri aynı devirde dönmektedir.

Nozzle


Türbinden gelen sıcak gaz egzoz borusunda girdikten sonra b-nozzle'dan dışarıya çıkar ve bu uçağın ileriye hareket etmesini sağlar. Bu bölümdeki arışı ısınmayı önlemek amacıyla ön bölümden giren havanın bir bölümü egzoz borusunun dış yüzeyine yönlendirilerek 
 soğutma işlemi gerçekleştirilir. Sabit ve hareketli olmak üzere 2 çeşit nozzle bulunmaktadır.





Sabit nozzle


Sabit nozzle'ın çapı en iyi randıman elde edilecek şekilde tasarımcılar tarafından belirlenmektedir.

Hareketli nozzle


Afterburner'lı (artyakıcı = özellikle jet uçaklarında kalkışta ve tırmanışta ivmelenmeyi artırmak ya da ses hızını aşmak amacıyla kullanılan itiş sistemi. Çalışma prensini olarak, turbojet nozülüne jet enjektörleri yakıt püskürtür.) jet motorlarında gaz kolunun konumuyla bağlantılı olarak hidrolik sistem nozzle'ı açıp kapamaktadır. Gaz kolu afterburner konumunda iken nozzle tam olarak açılır ve afterburner'dan çıkılmasıyla motor devrine uygun olarak nozzle kapanır.

Afterburner, genelde savaş jetlerinde kullanılan ve geçici ekstra itme sağlayan bir jet motoru  eklentisidir. Türbinden sonra tekrar yakıt verilmesi sonucunda yeniden bir yanma gerçekleşir ve normal motor kapasitesinin üzerinde bir hızla gidilmesini sağlanır.

Jet motorlarında yakıt olarak parlama derecesi yüksek, kolayı alev almayan ve taşınması güvenli yakıt türü kullanılmaktadır. Kerosen gibi soğukta akışkanlığını yitirmeyen petrol ürünü tercih edilir.


Jet Motoru Türleri


Hava solumalı motor


Uçaklarda yaygın olarak kullanılmaktadır. Havanın içeriye alınıp sıkıştırılması ve yakıtla karıştırılıp yakılması mantığına dayanmaktadır. Türleri şunlardır;

1-) Gaz Türbinli motor


Yanma ile açığa çıkan ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren motordur.

a-) Turbojet


En eski hava solumalı jet motoru türüdür. Hava girişi, kompresör, yanma odası, türbin ve nozzle'dan oluşur. Gaz türbini kompresörü hareket ettirir ve aynı devirde dönerler. Ses hızının altında pek verimli değildir ve çok gürültülüdür. Savaş uçaklarında Cruise füzelerinde( Seyir Füzesi = Kaldırıcı kuvvet olarak kanatçıklarının yardımıyla havanın dinamik yapısından, sürüklenmeyi dengelemek için de çekiş  kuvvetlerinden bunun içinde jet motorundan faydalanan güdümlü bir füze sistemidir.)  genel olarak kullanılmaktadır.

b-) Turbofan


Birçok modern uçakta ekonomik sebeplerden dolayı turbofan kullanılmaktadır. Turbojet'e çok benzer. Ön kısımda büyük bir fan bulunmaktadır. Bu da daha fazla itme sağlamaktadır. Ses hızının altında uzun mesafeli uçuşlar için uygundur.


Turbofan ile Jet Motoru arasındaki farklar


2-) Ram Motoru


Gaz türbinli motora benzemektedir. Havayı sıkıştırma şekli farklıdır.

a-) Ramjet


Büyük bir hareketli parça kullanmadığından küçük ve basit bir motordur. Bu sebeple bir çok füzede kullanılmıştır. Sıfır hava hızında yanma oluşturmadığından duran bir uçağı harekete geçirmez. Yüksek uçuşlara uygundur ve çalışmak için bir ön hıza ihtiyacı vardır. Belli bir hızda çalışmaya başlandığından küçük ve basit motor gerektiren uygulamalarda kullanılır. Ayrıca dış kabuklu ağır silahların menzilini arttırmak için de kullanılmıştır.

b-) Scramjet


Ramjet gibi aldığı havayı ses hızının altına düşürüp yakmak yerine havayı ses hızının üzerinde almakta ve bu da çok yüksek hızlarda hareket edilmesini sağlamaktadır. Hipersonik uçuşlar için tasarlanmıştır.



Herhalde bu videoyla pekiştirmiş oluyoruz. Sırada içten yanmalı motorları ele alacağım..




Kaynaklar;
bilimsehri.com
jetmotorları.com

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Sensörler ve Transdüserler Vize çalışma notları

Sensör ve Transdüserler            Isı - Işık - Ses - Manyetik alan - Basınç 5 sensör çeşidi vardır. Sensivity ( hassasiyet) Linearity = Doğrusallık , Nonlinearity = Doğrusal olmayan  Accuary  = Sensörün isabetlilik oranı ne kadar yüksekse fiyatı o kadar artar. Hysteris = Artan ve azalan değerler arasında sensörün göstermiş olduğu tepki, farklılık. Saturation = -40 , +100 C ölçen sensör 101 C , 102 C sapmaz ama 110 C de sapma göstermeye başlar. Repeatability = Tekrarlanabilirlik. Sensörün en önemli özelliğidir. Sensörün o noktada her zaman aynı değer göstermesidir. Dead Band = Ölü bant. Sensör hiç bir şekilde tepki vermez. Resolution = Çözünürlük.                sensivity ile farkı;                - Hassasiyet 30,1 çıktısını verebilme özelliği. Çözünürlük ise dış tepkiye ne kadar yakın oluğudur.

Alternatif Akım(AC) Devre Analizi ders notları

AC devre analizi ders notları Saykıl; Alternatörün bir tam tur dönmesiyle meydana gelen dalga şeklidir.Sinüs dalgasında bir saykıl gerçekleştikten sonra sinyal kendini tekrarlamaya başlar.

Matkap İç Mekanizması

http://wonderfulengineering.com/ Matkap Nasıl Çalışır? Matkap İç Mekanizması ve Parçaları Nelerdir? Matkap , kullanılan malzemenin hassasiyetine göre ayarlanabilen çok amaçlı bir alet. Peki ama nasıl çalışır? Tetik düğmesi, darbe veya dönme etkisi düğmesi ve bir elektrik motoru. Motor milinin ucunda birinci dişliyle bağlantılı bulunan ikinci bir çark bulunur. Bu ikinci dişliye matkap başı ve matkap ucu bağlıdır. Motor dakikada 27.000 dönüş hızına erişebilir. Bu dönme hareketi küçük dişliyi(1 numaralı dişliyi) hareket ettirir. Bu dişli dönme hareketi daha büyük olan ikinci dişliye aktarır. Boyutlarındaki bu fark ilk dişli de ki yüksek hızı ikinci dişli de daha büyük bir güce dönüştürür. Matkapta darbe etkisi Darbe etkisi tetiğine bas ve küçük bir mil sayesinde ortada gördüğümüz ikinci dişlinin arkasındaki çıkıntı ile plakadaki çıkıntılı yere birkaç milimetre kayar ve yerleşir. Dişli dönmeye başladığı zaman ikinci dişlinin arkasındaki çıkıntılar öteki çı...